Binnenland

Er is weer geen beslissing genomen over een mogelijk verbod op stookolie in de scheepvaart. Op een conferentie van de IMO, de organisatie van de Verenigde Naties die gaat over de scheepvaart in de wereld, werd er veel over dit onderwerp gepraat, maar een beslissing werd uitgesteld. Een kans om de uitstoot van CO2 en zwavel, verantwoordelijk voor de klimaatverandering, wereldwijd terug te dringen is dus weer gemist.

Onder andere Canada, de VS, Duitsland en Nederland zijn voor een mogelijk verbod op stookolie, vooral in het noordpoolgebied. Toch zag Eelco Leemans van Clean Artic Alliance, aanwezig in Londen, ook wel een paar kleine lichtpuntjes. “Er is afgesproken dat er in april 2018 opnieuw wordt gepraat over een mogelijk verbod.” Hoewel het ambitieus lijkt, gelooft Leemans echt in de mogelijkheid in 2020 stookolie uit het noordpoolgebied te verbannen. “Een wereldwijd verbod daarentegen is echt nog heel ver weg. Ik zie niet eens een datum waarop dat zou moeten ingaan.”

“De vervuilde scheepvaart is een groot probleem”, aldus Dan Veen, deskundige op het gebied van internationale scheepvaart. “Er zijn heel veel schepen en ze zijn nogal vies. In totaal zijn er zo honderdduizend schepen per dag op pad. Deze schepen verbruiken gemiddeld vijftig- tot zeventigduizend liter brandstof.” Volgens Veen is de stookolie waar de schepen op varen giftig. Er zitten stoffen in zoals asfaltenen en zwavel. Toch gebruiken bijna alle schepen de stookolie omdat het behoorlijk goedkoop is.”

Rusland blokkeert verbod op stookolie’

Volgens Leemans heerste er een aparte sfeer op de conferentie. “Er was een heel sterk gevoel van twee kampen. Grote landen zoals India, Brazilië, China, Saoedi Arabië en Rusland zijn tegen een verbod op stookolie. Voor Rusland bijvoorbeeld geldt dat bijna alle schepen nog op stookolie varen en het noordpoolgebied nu een belangrijke handelsroute is. Ook hebben ze grote belangen in de olie-industrie dus de Russen zitten echt niet te wachten op een verbod.”

De VS is wel voor een verbod op stookolie, maar Leemans merkte wel op de conferentie dat de onderhandelaars uit de Verenigde Staten voorzichtiger waren. “De Amerikaanse delegatie heeft gewerkt met de oude instructies van president Obama. Dat betekende dat ze voor verbod op stookolie waren, maar volgend jaar komen de mensen van deze conferentie weer bij elkaar en wie weet horen we dan een heel ander geluid.”

Een van de oplossingen is bio-stookolie

Dirk Kronemeijer, de CEO van GoodFuels, denkt dat zijn bedrijf een van de oplossingen in handen heeft voor het probleem. Een nieuwe bio-stookolie die geen zwavel meer uitstoot en de CO2-uitstoot met negentig procent vermindert, is in ontwikkeling. De nieuwe stookolie is gemaakt van afval zoals bijvoorbeeld houtsnippers.

Toch zal het nog even duren voordat alle vieze olie wordt vervangen voor deze nieuwe brandstof. “De totale schaal van de stookolie is immens dus je hebt zeker een periode nodig om bio-stookolie in te voeren.” Toch zijn de eerste stappen al gezet volgens Kronemeijer. “Aan het eind van dit jaar hopen we dat het eerste schip van onze klant Boskalis op onze bio-stookolie gaat varen.”

Ook Dan Veen van We4sea ziet het grote probleem van de vieze stookolie. Hij heeft een systeem ontwikkeld waarmee je op afstand het brandstofverbruik en de uitstoot van zeeschepen in kaart kunt brengen. Rederijen kunnen dit gebruiken om efficiënter te varen en minder te vervuilen.