Binnenland

Bekend bij het grote publiek werd de Nederlandse schilder Carel Willink vooral door zijn relatie met de boomlange en exentrieke Mathilde. Zij gebruikte uitzinnige make-up en kleedde zich in werkelijk buitengewoon extravagante jurken. De roddelbladen smulden ervan.

 Voor die tijd was hij uiteraard ook al beroemd, maar bij een kleiner publiek. De in 1900 in Amsterdam geboren Willink experimenteerde met allerlei kunststromingen zoals het expressionisme en het constructivisme en werd tot slot heel groot in het magisch realisme.

Zijn schilderijen doen vervreemdend aan. Als je naar zijn werken kijkt heb je altijd idee “raar”, maar dat is tegelijkertijd het fascinerende aan zijn doeken. Oud-hoogleraar en kunstenaar Carel Blotkamp heeft Willink vijf maal in zijn leven ontmoet.

Het was volgens hem een hoffelijke, maar afstandelijke man. Een man die de samenleving observeerde, maar zich er altijd voor hoede daadwerkelijk aan die samenleving deel te maken.

Nu krijgt Carel Willink zijn eigen museum. Een wat voor een museum. Zijn werken zijn vanaf volgende week dinsdag 27 juni te zien in kasteel Ruurlo. Een kasteel dat jaren geleden nog een bouwval was, maar door kunstverzamelaar Hans Melchers werd gekocht en volledig werd gerenoveerd en verbouwd. Door het oude slot lopen we met directeur Ype Koopmans die zijn enthousiasme over Carel Willink nauwelijks kan intomen.