Binnenland

Roermond, Lelystad en Roosendaal hebben er al één. In Halfweg, Zoetermeer en  Zevenaar willen ze er één. Outletcenters zijn succesvol, gewild maar tegelijkertijd omstreden.

Brancheorganisatie INretail voert al een tijd campagne tegen bouweplannen voor nieuwe outletcenters, want: drie outlets zijn voldoende in Nederland en het concept is al lang niet vernieuwend meer. Critici wijzen ook op de 20 procent overcapaciteit die er al in het Nederlandse winkellandschap is. De reden waarom het Rijk en de provincies vorig jaar hebben afgesproken het aantal winkels terug te dringen om de leegstand weg te werken. Waarom, zo vraagt INretail zich af, worden er dan toch nieuwe megawinkelcentra gebouwd? 

In Zoetermeer spiegelen ze zich graag aan het succes van het Designer Fashion Outlet in Roermond dat zich in vijftien jaar ontwikkelde tot een topattractie. De zes miljoen bezoekers die het koopjescentrum vorig jaar trok, komen niet alleen uit de regio en buurlanden Duitsland en België, maar ook uit China, Rusland en het Midden-Oosten. Met vijftig nieuwe winkels is de ambitie door te groeien naar 7,5 miljoen bezoekers. 

De gemeente Zoetermeer denkt vergelijkbare bezoekersaantallen te kunnen bereiken met de ‘Holland Outlet Mall’, maar winkeliers, bewoners, omliggende gemeenten en retailkenners zijn sceptisch. Ze denken dat het ten koste zal gaan van bestaande winkels, voor een verkeersinfarct zal zorgen en voor parkeeroverlast, geluidshinder en vieze lucht. Ook wijzen ze op het plan voor ‘The Mall of the Netherlands’, een ander groot winkelcentrum op vijftien minuten rijden.  

Wat maakt outletcenters zo gewild en hoe doordacht is de keuze voor zo’n megawinkelcentrum? 

EenVandaag bezoekt het Designer Fashion Outlet in Roermond en spreekt met de Zoetermeerse wethouder Marc Rosier.