Binnenland

Een kwestie waar het komende kabinet zeker mee te maken krijgt: de toekomst van Schiphol. In 2020 verloopt de afspraak tussen de Nederlandse overheid en de luchthaven. Die afspraak uit 2008 luidt: 500.000 vliegbewegingen maximaal per jaar en de geluidsoverlast moet met 5 procent omlaag. Mag Schiphol na 2020 verder groeien? Of moet het akkoord worden open gebroken? Het plafond van 500.000 is nu al bijna bereikt. 

Voor luchtvaartadvocaat Jochem Croon is het duidelijk: als we als BV Nederland willen groeien, moet Schiphol de mogelijkheid krijgen om al vóór 2020 meer vluchten te kunnen uitvoeren. De vliegtuigen zijn in een paar jaar ook stiller geworden. Omwonenden ervaren desondanks veel hinder en zijn mordicus tegen een uitbreiding.

EenVandaag brengt de scenario’s in kaart. Naast omwonenden spreken we met luchtvaartadvocaat Jochem Croon en Lorike Hagdorn, lid bij de Raad voor Leefomgeving en Infrastructuur. De Raad ziet ruimte voor groei van Schiphol, maar adviseert in groeiplannen niet voorbij te gaan aan waardes die steeds belangrijker worden: natuur en woonomgeving.