Binnenland
Brancheorganisaties willen maatregelen

Door steeds strengere controles bij de Eurotunnel bij het Franse Calais, verschuift de migrantenproblematiek naar onder anderen de Nederlandse havens. Dat zei een woordvoerder van Transport en Logistiek Nederland (TLN) vanavond in EenVandaag. 

TLN maakte bekend dat ze met hun collega-brancheorganisaties in België, Frankrijk en Engeland een pakket aan maatregelen hebben opgesteld waarmee de problemen verholpen moeten worden.

“De controles rond Calais zijn steeds strenger geworden, dus je ziet dat het probleem verschuift naar de haven van Calais, Dieppe, Duinkerke en Zeebrugge en Nederlandse havens,” aldus woordvoerder Renee Reijers van TLN.  Met het probleem duidt ze op migranten die proberen aan boord te komen van  vrachtwagens of ferry’s.

TLN heeft het idee dat het aantal migranten dat via een van de havens op het Europees vasteland naar Engeland probeert te komen flink is toegenomen. Dit blijkt ook wel uit de cijfers: Dit jaar zijn er in de periode januari tot en met mei 580 migranten aangehouden in of om de Nederlandse havens,  in heel 2015 waren dat er 510.

Pakket maatregelen

Omdat de brancheorganisaties zien dat bij strengere controles de veiligheidsrisico’s voor chauffeurs ook groter worden, hebben ze een pakket aan maatregelen opgesteld. Zij willen graag dat de Franse en de Engelse overheid en de Europese Unie deze maatregelen overnemen om het werk voor de chauffeurs veiliger te maken.  Het is voor het eerst dat de brancheorganisaties uit de verschillende landen samenwerken. “Transportbedrijven hebben de laatste jaren flink geïnvesteerd in veiligheid. Daarin hebben we het maximale bereikt, en wij vinden dat mensen veilig moeten kunnen werken,” zegt Reijers in EenVandaag.   

De brancheorganisaties pleiten onder anderen voor uitbreiding van de hondencontroles in de haven van Calais en ze vragen de Engelse autoriteiten om vrijwaring van vervolging als er na controle in Calais toch nog migranten worden aangetroffen in de vrachtwagen. Tot nu toe is het zo dat de chauffeur en het bedrijf boetes van duizenden euro’s per aangetroffen migrant krijgen.

Informatie-uitwisseling

Daarnaast wil TLN graag een intensievere informatie-uitwisseling en samenwerking met douane, marechaussee en politie. De branchevereniging wil graag dat informatie over plaatsen waar migranten in de vrachtwagens klimmen met hen wordt gedeeld zodat transportbedrijven daarop kunnen anticiperen.