Binnenland

Op het perron van treinstation Hoofddorp werd een hoofdconducteur donderdagnacht zwaar mishandeld. De vrouw liep diverse breuken in haar gezicht op. Dit incident doet de discussie weer oplaaien: wat te doen tegen geweld in het Openbaar Vervoer?

De conductrice maakte een laatste ronde door de trein, kwam een lastige reiziger tegen en daarna herinnert ze zich niets. De machinist vond haar, liggend op de grond, gewond.

Korte actie
Voor NS-personeel was dit incident gisteren aanleiding voor een korte actie tijdens de avondspits, omdat ze dergelijke incidenten zat zijn en betere werkomstandigheden eisen. Afgesproken is al dat in de avonduren komt nu extra assistentie komt; de NS en de politiek praten verder over meer maatregelen om geweldsincidenten in te dammen.

Maar hoe reëel zijn extra maatregelen en wat is de oplossing tegen excessief geweld tegen personeel op treinen? In veel gevallen is sprake van agressie omdat reizigers geen geldig vervoersbewijs bij zich hebben.

Moeten alle poortjes sneller dicht om zwartrijders te weren? Is een terugkeer van de spoorwegpolitie nodig, moeten conducteurs in de avond in duo’s de kaarten controleren of is meer videobewaking nodig?

Daarover praten we in EenVandaag met Tweede Kamerlid van de PvdA Ahmed Marcouch. Hij heeft Kamervragen gesteld over agressie op het spoor. We moeten niet terug naar de spoorwegpolitie, maar de communicatie moet beter en de poortjes moeten versneld dicht.

Daarnaast reizen we mee met een conducteur om te kijken wat hij allemaal meemaakt op een gemiddelde werkdag. Oud-directeur van de spoorwegpolitie Gert van Beek pleit voor de terugkeer van de spoorwegpolitie en dat NS-medewerkers vaste trajecten krijgen. Ook wil hij intensievere kaartcontrole.

Ten slotte ook de analyse van CNV-bestuurder Evert Jan van der Mheen.