Binnenland

De Koninklijke Nederlandse Academie voor Wetenschap (KNAW) doet vandaag een oproep voor meer academisch geschoolde leraren in het onderwijs. Veel oudere leraren met een universitaire graad stromen momenteel uit, daarvoor in de plaats komen vooral HBO geschoolde jonge docenten.  

 

Universitair vs HBO

Vice-president van de KNAW Wim van Saarloos vindt het belangrijk voor Nederland dat er academici voor de klas staan. “Deze docenten hebben de universiteit van binnen gezien en moeten de leerlingen stimuleren om het wetenschappelijk onderwijs in te gaan.” Gerard Verhoef, bestuurslid van Beter Onderwijs Nederland vindt bovendien dat leerlingen recht hebben op hoogopgeleide docenten. Verhoef: “We zijn nu al een jaar of dertig bezig met onderwijsvernieuwing. Er wordt van alles verzonnen: meer computers, de studenten zelf laten bepalen wat ze willen leren…Maar uit international onderzoek blijkt dat het enige wat echt helpt is goede docenten. Hoogopgeleide docenten zorgen voor beter onderwijs. Investeer daar eens in!”

Verschil

Verhoef van Beter Onderwijs Nederland heeft zelf les gegeven aan de HBO lerarenopleiding Wiskunde. Hij zag daar echt een verschil in vakkennis. “Daar ligt de focus ook veel meer op pedagogiek, op onderwijskunde. Als ik de echte wiskundige kennis vergelijk met die op de universiteit dan zitten studenten aan het einde van hun HBO wiskundeleraar-opleiding op hetzelfde niveau als eerste- of tweedejaars studenten Wiskunde”.

Verslaggever Maikel Coomans vroeg Rotterdamse leerlingen of zij belang hechten aan het onderwijsniveau van hun leraren. Een meerderheid krijgt liever les van een hogeropgeleide leraar, omdat ze daar zelf ook beter van zouden worden. Wanneer hij doorvraagt naar het opleidingsniveau van hun eigen leraren hebben ze echter geen idee.

Deeltijd

Frank Hordijk is accountant én leraar Management & Organisatie in Culemborg. Hij heeft zelf twee academische studies gevolgd, maar ziet voor zichzelf niet echt de voordelen van zijn studies bij het lesgeven. “Ik hecht veel meer waarde aan mijn levenservaring en het feit dat ik nog steeds met de poten in de klei sta met mijn eigen bedrijf.” Volgens Hordijk zou een deeltijdbaan in het onderwijs het interessanter maken voor academici. Wim van Saarloos van de KNAW ziet wel iets in het verkorten van de opleiding tot leraar en het verlagen van de studiekosten. Ook een verhoging van de salarissen wordt vaak aangedragen als mogelijke oplossing voor het lerarentekort.