Binnenland

Dit jaar viert Lowlands een feestje. Het bekende festival in Biddinghuizen bestaat 25 jaar. Eric van Eerdenburg is al achttien jaar directeur en praat bij Radio EenVandaag uitgebreid over zijn gevoel bij het festival.

Zou u het Lowlandsgevoel eens kunnen beschrijven?

"Lowlands staat bekend om zijn saamhorigheid. Dat is voor mij echt het allerbelangrijkste. Bij ons kunnen bezoekers alleen een heel weekend het festival bezoeken. Er zijn dus geen dagkaarten te koop. Dat zorgt denk ik voor een hele andere sfeer."

Wat is dat dan voor sfeer?

"Ik vergelijk het altijd met een stedentrip. Pak bijvoorbeeld Parijs: daar ga je op zoek naar jouw favoriete stukje stad. De restaurants, de sfeer, de mensen: alles bevalt je en hier zie je de stad op z'n mooist. Dat is op Lowlands ook zo. Het is het totaalplaatje van muziekminnende like-minded people."

Is de sfeer nog altijd identiek aan 25 jaar geleden?

"Jaa, dat denk ik eigenlijk wel. Natuurlijk zijn er dingen anders. De muziek is natuurlijk veranderd, maar de sfeer en vooral het gevoel blijft gelijk." 

Wanneer zijn jullie dan bijvoorbeeld in de muziek te ver doorgeslagen?

"Dat vind ik erg moeilijk om te zeggen, soms zijn er natuurlijk optredens die minder uitpakken. Maar we hebben bijvoorbeeld wel eens geëxperimenteerd met DJ Tiesto. Dat leverde heel veel commentaar op. Men vond dat te commercieel."

Wat is dan voor jou het ultieme Lowlandsgevoel?

"Dat is niet persé meteen een band, maar juist eerder het geheel. Je probeert de ziel van de Lowlandsbezoeker zo goed mogelijk te pakken en de muziekprogrammering daar op aan te passen." 

Wat is dat dan voor muziek?

"Wij richten ons vooral niet op de grote mainstream. Je hoort bij ons vooral het alternatieve. De muziek die niet zoveel op de radio is, maar de muziek die past bij de opkomende cultuur." 

Nu is het festivallandschap behoorlijk veranderd. Er zijn veel meer festivals. Is er bij Lowlands ook de drang om te veranderen?

"Natuurlijk moeten ook wij blijven presteren. We proberen mee te gaan met de tijd. Maar zijn niet op zoek naar het headline-gevoel zoals dat er bijvoorbeeld wel is op Pinkpop. Daar ga je vaak voor die grote naam en krijg je de rest van de muziek er gratis bij. Bij ons draait het natuurlijk wel om die drie volledige dagen."