Binnenland

Oud-studenten van de Technische Universiteit Eindhoven gaan een commerciële zonneauto op de markt brengen. De afgelopen jaren is vooral geëxperimenteerd met solarcars, waarbij de wagens de strijd aangingen met andere elektrisch aangedreven auto’s van verschillende universiteitsteams. Nu waagt Eindhoven de stap met de 'LightYear One'. Of zoals Lex Hoefsloot, CEO van Lightyear het samenvat. “Het is een grote stap voorwaarts in elektrische mobiliteit omdat we in staat zijn een geweldig uiterlijk te combineren met extreme efficiency, zo maken we science fiction realiteit”.

Wel of geen laadpaal?

De Lightyear One moet over twee jaar gaan rijden op de Europese en Amerikaanse wegen. Het is een elektrische, vierwielaangedreven auto die opgeladen wordt met zonne-energie en tot 800 kilometer kan rijden op één batterijlading, zelfs in Nederland. De geïntegreerde zonnecellen op het dak van de auto leveren genoeg energie om de batterij gedurende de dag op te laden en maakt bijladen met een stekker niet echt nodig. Bijladen is alleen nodig voor lange trips en in de winter.

Prijskaartje

De prijs van de Lightyear One begint bij 119 duizend euro en dat is exclusief btw. Er zijn er al een aantal bij voorinschrijving verkocht. De auto bestaat nu nog op papier en in Virtual Reality. Onze verslaggever Joris Kreugel kreeg de primeur en zag de nieuwe Nederlandse auto via een VR-bril. In Radio EenVandaag doet hij daar verslag van. Verder aan tafel Tessie Hartjes van de TU Eindhoven en Carlo Brantsen, hoofdredacteur van automagazine Carros, die nog niet overtuigd is.