Binnenland

De Nederlandse wijnbouw zit in de lift, maar er zijn problemen met de verkoop. Dat zegt wijnkenner Ilja Gort. Tot 2014 nam de omvang van de wijngaarden in Nederland alleen maar toe, maar sindsdien loopt het terug. Ook verdwenen er zo’n tien van de honderd wijnbedrijven, blijkt uit cijfers van het CBS.

Het probleem is vooral dat Nederlandse wijn relatief duur is, omdat het productieproces kostbaar is. Een fles Nederlandse wijn van prima kwaliteit kost gemiddeld rond de 13 euro. Als je in de supermarkt een keuze heb voor een zelfde kwaliteit wijn voor drie euro dan is een keuze vaak snel gemaakt. Goede marketing is dus heel belangrijk, weet Gort, die zelf uit de reclamewereld komt.

Naast het kostbare proces heeft Hollandse wijn een niet al te best imago. Jeroen Ziel wil het dan ook graag op de kaart zetten. Samen met twee anderen heeft hij onlangs een wijngaard in Overijssel gekocht. Volgens Ziel zijn er inderdaad problemen met de verkoop van Nederlandse wijn, maar zelf ziet hij de toekomst rooskleurig in. En ook anderen hebben vertrouwen: middels een regionale crowdfundingactie heeft hij al ruim meer dan de helft van het streefbedrag van 100.000 euro binnen voor financiering van het project.

Ziel en zijn partners moeten het vooral hebben van hun goede contacten in de horeca. “De vorige eigenaars van deze wijngaard moesten voortdurend rondbellen om hun wijn aan de man te krijgen,” zegt Ziel. De drie hebben korte lijntjes met lokale horeca en denken zo genoeg afnemers te vinden voor hun wijn uit Overijssel. “Daarnaast zullen onze flessen minder duur zijn. We hoeven namelijk niet vijf jaar te wachten voordat de eerste wijn geproduceerd kan worden, en we betalen onszelf de eerste jaren geen salaris uit.”

In EenVandaag een gesprek met Ilja Gort, schrijver en eigenaar van wijnchateau La Tulipe in Frankrijk, en pasbegonnen wijnboer Jeroen Ziel. Verslaggever Joris Kreugel is op reportage bij de wijngaard St. Martinus van Stan Beurskens in zuidelijk Limburg, in Vijlen.