Binnenland

Zaterdag kreeg Marc van Mil de prijs voor Docent van het Jaar 2017. De biotechnoloog geeft les aan de opleiding Biomedische Wetenschappen, voornamelijk over DNA. Maar hij is meer dan zomaar een docent: “ik kan niet alleen maar een vakdocent zijn.” Hij won de prijs voor zijn “vakoverstijgende” aanpak, aldus het juryrapport.

Van Mil (38) wil natuurlijk dat zijn studenten de technische kant van DNA snappen, dat ze weten hoe het werkt. Alleen vindt hij het minstens zo belangrijk dat ze begrijpen op welke manier kennis over DNA de maatschappij kan beïnvloeden. Als voorbeeld noemt Van Mil de NIP-test, waarmee zwangere vrouwen kunnen laten testen of hun ongeboren kind een chromosoomafwijking zoals het syndroom van Down heeft. “Ze moeten snappen hoe het precies werkt, maar ik wil ook dat ze nadenken over of we dat wíllen”, zegt Van Mil. Hij wil studenten bewust maken van de impact van hun vak.

Mobiel DNA-lab

De docent van het jaar is creatief in het bedenken van manieren om de verantwoordelijkheid die hij voelt, over het bewustzijn van de impact van het vak, over te brengen. Zo trekken studenten van hem al sinds 2005 in een mobiel DNA-lab door het land, om scholieren les te geven over DNA.

De manier waarop Van Mil samenwerkt met studenten en de gedreven manier waarop hij dat doet is precies wat de doorslag gaf bij de verkiezing van het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO). Van Mil is een modern docent, aldus het juryrapport. Er werd ook gekeken naar professionalisering, innovatie, didactiek en passie. Vlakken waar Van Mil stuk voor stuk uitstekend op scoorde.

Gude

In zijn werk laat Van Mil zich inspireren door de inmiddels overleden filosoof René Gude: “Het gaat niet om het antwoord, maar om de vraag. Het is zo belangrijk om steeds weer de volgende vraag op te roepen, het uitstellen van het oordeel,” zegt de bevlogen biotechnoloog. “De wetenschap is niet zomaar één mening. Het is systematisch met elkaar in gesprek gaan.”

In EenVandaag een gesprek met de Docent van het Jaar 2017, Marc van Mil van de Universiteit Utrecht.